onsdag 2 mars 2011

Något att fira.....?

.........då kan jag varmt rekomendera en underbart god daimtårta.
Detta av en av helgens födelsedags tårtor.
Enkel att göra och alltid lika uppskattad.
Jag tycker om när desserten/tårtan går att göra i förväg.
Här får ni receptet!
Vispa 3 ägg och 1 dl socker.
Vänd sedan ner 1 dl hackad mandel och
1 dl socker i marängsmeten.
Häll smeten i en smord form, ca 24 cm i diameter.
Gärna en form med löstagbar botten. Kläm i såfall fast ett bakplåtspapper i botten
och smörj bara kanterna.
Grädda i 125 grader i knappt en timma.
Vispa 4 dl vispgrädde ganska fast.
Vispa ihop 3 äggulor och 1 dl socker.
Vänd försiktigt ner äggsmeten i grädden.
Vänd även ner två dubbeldaim, hackade.
Bred fyllningen över den kalla marängen.
Frys tårtan.
Ta fram den ur frysen ca, 30 minuter
innan servering.

Mmmmmm, alltid lika uppskattad:-)


Vad gör ni en onsdag som denna?
Själv är jag hemma och vabbar, igen.
Min lilla feber och ont i kroppen svacka
har gått vidare till lilleman.
(tror att det är samma
bacill i allafall)

5 kommentarer:

  1. Ja kan bara hålla med, den där kakan är fasligt god :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Guuud så huslig du är...
    Såg otäckt gott ut!

    Här går vi i väntans tider... Vill att vårt hus skall komma typ nu :o)

    Hälsningar från oss på Hults Höjd 1

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj oj oj va gott de där lät!! den måste göras här hemma de kan jag lova dig;-)
    Kram K

    SvaraRadera
  4. Tjing på klipphöjden!
    Åh vad det vattnades i munnen av dom där bilderna! Och ett nytt tårtrecept var preciiiiis vad jag behövde. En 1 åring och en 17-åring ska firas, och det är ju alltid kul att bjuda på nå nytt, så den här ska jag testa! Ha en trevlig helg! Kram Helena

    SvaraRadera

Jag blir jätte glad att Du skriver en kommentar till inlägget. (Om du inte har ett google konto så kan du välja namn/webbadress och fylla i ditt namn istället.)