tisdag 25 januari 2011

Godaste kakan!

Det gäller att hitta på något när man gå hemma. För att hålla tröttheten på avstånd om inte annat! Här kommer receptet på min favoritkaka,

Körsbärskaka.
150g smör
2 dl strösocker
1 ägg
2½ dl vetemjöl
1 dl mannagryn
2-3 dl bär
Rör ihop smör och socker till en smidig massa.
Tillsätt ägg, vetemjöl och mannagryn.
Platta ut degen i en smord och bröad form
(ca. 20-22 cm eller en liten långpanna)
Tryck ner bären (otinade om de är frysta)
så tätt som möjligt i degytan.
Grädda kakan i ca.25- 30 min i 200 grader.
(Idag gjorde jag dubbelsats och använde en "mellanstor"
långpanna. Gräddade kakan i 175 grader i ca. 40 minuter istället.
Höjde temperaturen i 225 i några minuter på slutet för att få fin färg)
Går bra att använda andra bär också t.ex vinbär, krusbär. men varför ändra på ett vinnande koncept:)

2 kommentarer:

  1. Ja, visst blir man lite glad!
    Önskar dig detsamma.. Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej hej!

    Sökte efter recept på körsbärskakor i dag och hittade detta. Jag testade det och det blev super duper gott. :) Jag bytte ut mannagrynen mot havregryn och det blev hur gott som helst det med. :)

    Kram kram
    M I N D I

    SvaraRadera

Jag blir jätte glad att Du skriver en kommentar till inlägget. (Om du inte har ett google konto så kan du välja namn/webbadress och fylla i ditt namn istället.)