torsdag 27 maj 2010

Succémarmelad!

Något som vi definitivt kommer att ha mycket av i vår blivande trädgård är det rabarber.
Här kommer ett av våra favoritrecept med just rabarber.

Rabarbermarmelad




1 kg rabarber, skivade (gärna frysa)
1 kg strösocker
2 vaniljstänger
Blanda alla ingredienser i en stor gryta. Skär vaniljstången längst mitten och lägg i halvorna. Om rabarberna har varit frysta vätskar de sig fort om de där emot är färska måste sockret och rabarberna "smälta" på svag värme en stund. Koka sedan ganska kaftigt under omrörning i ca.20-30 min. När den ändrat färg till en aning brunare och inte lika rinnig är den klar.

Marmeladen går utmäkt att frysa.







Provsmakningen, belöningen för arbetet, MMMMMM



Ännu godare på ett saltkex med brieost.
Detta ska jag bjuda min kollegor på fredag, brukar göra succé:)

4 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot detta!! // Kollegan Åsa

    SvaraRadera
  2. En liten fråga. Nu har jag tänkt göra den goda marmeladen men jag fattar inte vad jag skall göra med vaniljstången? Man skall väl ta upp och skrapa ur de svarta fröna ur vaniljstången ner i marmeladen när det kokat eller? Jag tänker inte bjuda någon på marmeladen, jag tänker äta den själv! kram

    SvaraRadera
  3. Om man vill kan man skrapa ur fröna innan man lägger ner stängerna i grytan. Hur man än gör är det bara att fiska upp vaniljstängerna ur marmeladen när den är klar.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Nu är den gjord. Lät vaniljstängerna koka med innan jag tog upp dem och skrapade sedan ur dem. Har provätit den nu på morgonen i frukostyoghurten och den fick väl godkännt. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätte glad att Du skriver en kommentar till inlägget. (Om du inte har ett google konto så kan du välja namn/webbadress och fylla i ditt namn istället.)